Мій любий – мій, а я – його
Любити і бути близько з тим, кого любиш – одне з найбільших прагнень людини. А чого прагне для нас Бог? Звертаючись до Пісні пісень, о. Якуб Гонцяж ОР роздумує про будування справжніх, глибоких стосунків з Богом, яких потребує кожен. Це можливо, якщо ми готові Його пізнавати і довіряти Йому, щоб зрештою Ним захоплюватись.
Є у Святому Письмі книга, яка завдає душпастирям чимало клопоту. Про це свідчить бодай те, що у випадках, коли в Літургії Слова західного обряду передбачене читання фрагментів із цієї книги, неодмінно є можливість обрати натомість тексти з інших біблійних книг. Із одного боку, нескладно зрозуміти сумніви душпастирів – бо ж як у проповіді коментувати, до прикладу, слова: «Яка ж бо ти прекрасна, яка мила, о моя люба, у розкошах! Станом твоїм нагадуєш ти пальму, грудьми твоїми – виноградні грона… Твоя розмова – мов вино добірне, що по устах моїх і по зубах стікає» (Пп 7, 7-8.10). Чи ці: «Ліва рука його під головою в мене, а права мене обнімає. Молодий: Я заклинаю вас, дочки єрусалимські, не будіть, не розбуджуйте моєї любої, покіль вона того не схоче» (Пп 8, 3-4).
Однак, із другого боку, забуваючи про цей текст, ми втрачаємо багатство Слова Божого, приховане в Пісні пісень. А воно надзвичайне, бо віками для тисяч людей було натхненням у плеканні зв’язку з Богом.
Любовна розповідь Пісні пісень свідчить щонайменше про дві правди. Перша полягає в тому, що Бог неймовірно привабливий. Опис наших стосунків із Ним через аналогію з двома закоханими, захопленими не так духовністю одне одного, як зовнішністю, відкриває цілковито новий спосіб мислення про Бога. Нас ніхто не змушує йти за Ним. Наше прагнення блага, правди і краси природно прямує до своєї мети. І як чоловік може втратити голову, коли бачить красиву жінку, а жінка готова покинути все, щоб піти за тим, кого покохала, так і людина, зустрівши Бога, не може залишитися байдужою, а готова віддати все, лише б опинитися біля Нього.
Якщо хтось не захоплюється Богом, це означає, що він іще не пізнав Його, а повірив у фальшиві, підроблені копії Бога, які не мають нічого спільного з оригіналом.
Друга правда Пісні пісень іще зворушливіша. Говорячи про близькість і шукаючи для неї прикладів, ми завжди врешті-решт звертаємося до стосунків чоловіка і дружини. Їхні взаємини мають характер не лише глибокої дружби, а й еротичної любові, що означає близькість, сповнену емоцій і жадання, глибокої довіри та ніжності, взаємного віддання та прийняття одне одного. Образ подружньої любові не раз використано в Біблії для опису стосунків Бога з обраним народом чи Христа з Церквою.
Однак Пісня пісень веде на крок далі. Тут уже не йдеться про метафору зв’язку Бога з громадою – Ізраїлю чи Церкви. У Пісні пісень постають конкретний чоловік і конкретна жінка, які в ім’я любові входять в найінтимніші стосунки. Отже, це бажання Бога спрямоване до конкретного чоловіка та конкретної жінки: «Прагну бути дуже близько до тебе, щоб ти тривав у мені, а я в тобі» (пор. Йн 15, 5-7).
Щоб ми не загубилися в описі Божих бажань, майстри духовності говорять про людську душу, покликану до великої близькості з Богом. Завдяки цьому можна уникнути неправильних тлумачень, що народжуються у хворобливій уяві. Утім, треба пам’ятати, що йдеться про цілу людину, а не лише про її духовний вимір, позбавлений тілесності. Варто зауважити: якщо християнин іще не має досвіду будування близьких, інтимних стосунків із Богом, то на нього чекає величезна й надзвичайно приємна несподіванка. Виявивши крихту бажання, він має шанс відчути ніжність Бога, яка перевершить усі досвіди й очікування, що були досі.
о. Якуб Гонцяж ОР
Фрагмент із книжки «Слова про молитву» (видавництво «Кайрос», 2022), яку можна замовити тут.